دانشجوی دکتری قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
چکیده: (4 مشاهده)
امروزه حضور رسانههای مختلف و ورود آنها در جوامع انسانی و تغییر فرهنگها و نگرش حکومتها را نمیتوان نادیده گرفت یا آنها را از زندگی انسانها حذف کرد. تأثیرپذیری خودآگاه و ناخودآگاه مخاطب از رسانههای سنتی و مدرن نیز قابل انکار نیست. مخاطب میتواند بسته به شخصت، فرهنگ و شرایطی که برایش پیشآمده و یا خود برای خود پیش آورده، در مقابل تأثیرات منفی رسانههای بیگانه، افسون شده یا مقاومت کند. از دیدگاه قرآن و معارف اهل بیت^ امت اسلامی تا جایی میتواند مقاومت کند که بعد از خنثیسازی این اثرها، بر رسانه تأثیر مثبت بگذارد و یا آنرا به عقبنشینی وادارد. این مقاله ضمن بررسی عوامل و علل تأثیرپذیری مخاطب از پیامهای رسانهای، بهدنبال راهکارهای قرآنی برای مقابله با اثرهای منفی رسانههای مدرن است که به ده راهکار اساسی و کلان در این زمینه اشاره شده است. این ده راهکار بهصورت سیستمی، انسان مؤمن را در مقابل هر نوع پیام منفی از رسانههای خودی و بیگانه مصون میسازد و مقاومت او را در مقابل تأثیرات خواسته و ناخواسته افزایش میدهد.